hansbjorckmalt.blogg.se

Världens godaste DIPA!...

Kategori: Favoritöl

Drakens DIPA, 2010 vann denna öl SM i hembryggd öl, en Double India Pale Ale, en fantastisk upplevelse! En av vinsterna i SM var att få brygga sin öl kommersiellt hos Oppigårds, Den levererades till utvalda krogar på fat och blev så omtyckt att man fick brygga en andra batch som delvis tappades på flaska och nådde Systembolagets hyllor 1 aug 2011. Eftersom jag hade turen att ganska tidigt smaka av första batchen (på CityPub tror jag) så kollade jag den varje vecka på Fatkoll.se så att jag fick dricka den ett par gånger till. När den sedemera dök upp på Bolaget så han jag nog köpa minst ett trettiotal innan dom var slut. 
 
 
 
Och idag tog jag en av mina sista... (borde naturligtvis druckit den för länge sedan då en humlebomb bör drickas färsk och bäst före var feb 12 men...) ölen har genomgått en metamorfos, borta är det kraftiga humlebettet men istället kryper (nej väller) en ny öl fram, närmast att beskriva som en barleywine, lite rundare och otroligt mycket smak!!! WOW!!! frågan är bara om jag skall dricka dom sista nu eller spara lite till...? 
 
Det finns hur mycket som helst att läsa om Drakens DIPA, en hyllningssida på Facebook, det är bara att hoppas att Oppigårds (eller något annat bryggeri) tar förnuftet till fånga och brygger mer av denna gudadryck, jag är beredd att betala mer än dom 22,90 den såldes för vid lanseringen 2011!
 
 
 
:-)))
 
Tack Tomas Lundqvist, Rick Lindqvist och Magnus Ahlström för denna gåva till gommen!
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: