hansbjorckmalt.blogg.se

Helgens öl och påskens!

Kategori: Nya öl på Systembolaget

Har varit lite för mycket annat så jag har inte skrivit på ett tag, veckans ölhändelse var väl webblanseringen av Westvelen XII i torsdags, dom drygt 1400 flaskorna för 125kr/st tog slut på ca 3 sek, man fick boka max 4 flaskor, jag lyckades boka 4 flaskor men när jag skulle bekräfta bolningen rasade sidan och jag blev utan... (kanske tur i oturen, jag sparade 500kr och vet inte ens om jag gillar den, hälsar räven). 
 
Nya tag i morgon, då släpps påskölen och det finns ett par jag vill prova bl a Sigtuna Dark Easter Ale och st Eriks påsk DIPA men det verkar som jag får ta en tur med bilen efter jobbet, det jag vill ha verkar finnas på KarlJohansgatans butik men dom stänger 18.00 så det gäller att skynda!
 
Vad blev det då i helgen? Fredagskvällen var det Dugges Brandmästare eftersom jag skulle hämta Inger På lördagen hade vi "Mello" gäster till maten var det vin men sedan blev det ett par nya att prova. 
 
Först ut var Eskilstunas Black IPA från beställningssortimentet, smakade som jag vill ha en BIPA men kanske lite för tunn i kroppen för att nå ända fram, ska bli kul att prova den mot Raven från Thornbridge som släpps 2/4 och är en av mina absoluta favoriter av denna öltyp.
 
En annan öl från Thornbridge som kom redan i marssläppet och som ingår i SBs ordinarie sortiment är kvällens nästa öl, IPAn Jaipur, En IPA i engelsk stil, lite mera tillbakahållen humle, välbalanserad, jag tyckte dock att den var lite för snäll för att falla mig i smaken riktigt (kan vara att vi drack den efter Black IPAn som ju var mycket smakrik).
 
Efter detta var det dags för en burköl nämligen Dale's Pale Ale från Oskar Blues, en pale ale som mer kan liknas med en Amerikansk IPA, mer i min smak än Jaipur. Denna öl har också kommit in i ordinarie sortiment!
 
Slutligen bjöd jag på en Black Chocolate Stout från Brooklyn, en av mina favoritstouts, för det låga pris den säljs för, bara 22,90/flaska. Så är dom 20.000 flaskorna som kom till Sverige första mars redan slut. Tyvärr hade vi nog druckit för mycket smakrikt öl för att riktigt kunna njuta av den ljuvliga chokladstouten, får tänka lite på det nästa gång...
 
Nu en bild, Dale's är inte med, finns i förra bloggen...
 
 
 
 
 
:-)
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: